راه اندازی جرثقیل سقفی با اینورتر

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ 328 بازدید بدون دیدگاه

کاربرد DRIVE در جرثقیل سقفی

به منظورکاهش چشمگیر تنشهای مکانیکی در کوپلینگها و سایر قطعات دوار به هنگام استـارت و استپ ، از وسیله ای بنام درایو و یا کنترل کننده دور موتور (اینورتر) برای تنظیم دور الکتروموتورهای Ac استفاده میگردد. درایوها ادواتی هستند که توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت را به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر تبدیل میکنند. درایو قادر به استارت و استپ نرم بوده که می تواند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور بطور پیوسته تغییر دهند.این امر بدلیل اینکه با استفاده از درایو جریان راه اندازی موتور بطور معنی داری کاهش می یابد باعث صرفه جوئی در مصرف انرژی نیز می گردد. در حالت راه اندازی با درایو جریان راه اندازی بسیار کمتر از جریان نامی موتور می باشد(کمتر از ۱۰% جریان اسمی موتور).
قابلیتهای اینورتر

جرثقیل سقفی یکی از تجهیزات اصلی و مهم صنایع تجهیزات جابجایی مواد می باشد و از جرثقیل سقفی در جابجایی مواد و بار در محیط های صنعتی، انبارها، تعمیرگاه ها سالنهای تولید و … استفاده می شود. تفاوت عمده اینورتر با راه انداز نرم (soft starter) دراینست که اولاً در صنعت جرثقیل سقفی از راه انداز نرم به عنوان کنترل دور استفاده نمی شود و در ثانی در راه اندازنرم امکان افزایش دور موتور بیش از دور نامی وجودندارد ولی چون تغییرات دور موتور در اینورتر با تغییرفرکانس بوجود میآید بنابراین امکان افرایش فرکانس خروجی تا چندین برابر فرکانس ورودی وجود دارد ولذا امکان افزایش دورموتوربیشترازدورنامی وجوددارد. خلاصه اینکه سافت استارتر فقط در زمان راه اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد زیرا الکتروموتورها به هنگام راه اندازی ۶ تا ۸ برابر جریان نامی از شبکه می کشند ولذا بخش اعظم فرسایش آنها در زمان راه اندازی می باشد ولی اینورتر محدود به زمان راه اندازی نبوده و در هر لحظه می توان با سیگنالهای کنترلی که معمولا ۴~۲۰ mA می باشد سرعت موتور را کنترل نمود.

عمده قابلیتهای اینورتر عبارتند از:

راه اندازی نرم موتور که جدا ازکاهش تنشهای الکتریکی روی شبکه برق، از شوکهای مکانیکی وارده به بار نیزکه موجب استهلاک سریع قسمتهای مکانیکی ، بیرینگها ، کوپلینگها و گیربکس می شوند جلوگیری می نماید .
چپگرد و راستگرد کردن موتور
تغییر رنج دور موتور درمقایسه با سایر روشهای مکانیکی تغییر دور ، بمیزان قابل توجهی افزایش می یابد و در مقابل ، لرزش و تنشهای مکانیکی کاهش خواهد یافت.
عمر مفید بالا به دلیل استفاده از مدارات الکترونیک قدرت:درایوها ازتریستورها ، IGBT و … ساخته شده اند. علاوه براین در کاربردهایی مانند جرثقیل های سقفی ، آسانسورها و ……… که عدم وجود ضربه در راه اندازی و توقف موتور ضروری است، استفاده از درایو اجتناب ناپذیر می شود .

جرثقیلهای برند STREET انگلستان بصورت استاندارد دارای درایو جهت کنترل اینورتری سرعت حرکت ترولی و موتورهای حرکت طولی بوده و همچنین ارائه حرکت بالابری با سرعت متغیر اینورتری نیز بصورت OPTIONAL میسر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی